zondag 10 april 2016

Een Ileana voor Flore

Ileana, Lotta, Louisa, Tinny, Mara, ... Wie deze opsomming in de agenda van een man zou zien staan, zou de wenkbrauwen waarschijnlijk lichtjes fronsen. In mijn agenda was het echter gewoon een verlanglijstje van patroontjes die ik graag nog wilde aanschaffen. Ik wachtte echter op de geboorte van ons eigen meisje in september vorig jaar om dat ook daadwerkelijk te doen.

Een Tinny, Lotta en Louisa rolden intussen al eens onder de machine vandaan en hangen momenteel in de kast te wachten tot ons meisje er in kan (behalve dan de Tinny jurk, dat een cadeautje was voor ons nichtje). Deze keer was het tijd om het patroontje van de Ileana uit te testen.
Wanneer ik een jurkje voor de eerste keer maak, ga ik meestal voor de basisversie: aangesneden kapmouwtjes (als het patroon dit voorziet), geen kraagje en een simpele rok waar geen plooien of fronsen aan te pas komen. Omdat ik de Lotta en Louisa van Compagnie M. al eerder eens maakte, besloot ik het er toch op te wagen en toch een kraagje uit te proberen voor deze Ileana. En ik ben heel blij dat ik dat toch eens aangedurfd heb. Het maakt het jurkje echt helemaal af, vind ik.


Ik voerde ook de rok, iets wat ik nog niet eerder gedaan had, maar dankzij de uitleg van Compagnie M. ging dit eigenlijk als vanzelf. Normaal zoom ik een cirkelrok 2 keer om op 0,7 cm (zoals in de patronen van StraightGrain zo voorzien wordt). Compagnie M. voorziet echter een andere methode om een cirkelrok om te zomen, en dit met behulp van een biais. En ik ben fan van deze methode van afwerken. Zo volgen er nog! De binnenste cirkelrok knipte ik een halve centimeter korter dan de buitenste rok, waarna ik de binnenrok 2 keer op 0,7 cm omzoomde.


Wat betreft de afwerking van de binnenkant van de jurk ben ik wel meer fan van de methode van StraightGrain waarbij de voering van het bovenstuk de naad van de taille mooi verbergt. Dat vind ik persoonlijk een verbeterpuntje voor de patronen van Compagnie M. Maar mits een kleine aanpassing kan je dat dus ook zelf aanpassen.

Een aan-foto kan ik jullie jammer genoeg nog niet tonen. Het jurkje is momenteel nog kilometers te lang voor ons meisje. Het wordt dus nog even wachten tot ze erin groeit, maar dat moment komt zeker nog en daar kijk ik met gemengde gevoelens naar uit.



Stof: Wander Woods van Michael Miller
Patroon: Ileana jurk met strikkraag van Compagnie M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten