donderdag 28 januari 2016

De sjaal die iedereen kan haken

En dan bedoel ik écht iedereen, bij wijze van spreken zou onze 5 maanden jonge tweeling deze sjaal zelfs kunnen haken... nuja... ;)

Je hoeft eigenlijk maar 2 steken te kennen en dankzij de filmpjes op wolplein.nl heb je die snel in de vingers.
Ik gebruikte de donkergrijze Marl wool van Zeeman, een mengeling van 50% wol en 50% acryl. De bollen kosten 3 euro per stuk en ik kocht er 4 (in de wetenschap dat je overschot daar altijd mag terugbrengen). Ik haakte met haakpen nummer 8.

Je start met een ketting van lossen en die maak je zo lang als dat je wil dat de sjaal wordt. Dit is dus anders dan bij breien, want daar begin je meestal (altijd?) in de breedte te breien.
Zodra je ketting van lossen lang genoeg is, keer je terug en haak je in elke losse een stokje. Je begint hiervoor bij de tweede losse vanaf de haaknaald. Eens je aan het einde bent van deze toer haak je 1 losse als keerlosse en daarna haak je opnieuw allemaal stokjes en dit telkens in de achterste lus van de vorige steek. En zo ga je door tot je vindt dat je sjaal breed genoeg is. Zodra dat het geval is, kan je afhechten.

Zeg nu zelf: een makkie toch!

Ter info: de mannenversie die ik haakte, is 2m25 lang en 15cm breed en de baby/peuterversie ongeveer een metertje lang en 8cm breed. De mannenversie vind ik achteraf bekeken toch net iets te lang uitgevallen. Misschien is 2 meter toch wel lang genoeg. Nochtans is manlief met zijn 1m93 zeker niet van de kleinsten. Voor de mannenversie gebruikte ik ongeveer 3 bollen wol, voor de baby/peuterversie iets minder dan 1 bol. Mijn 4 bollen wol kwamen dus van pas!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten