maandag 18 januari 2016

Pomponperidom

Ik startte pas echt met haken toen ik wist dat er bij ons een tweeling op komst was. Het stond vast dat ik heel wat leuke dingen zelf zou maken. Zo naaide ik dekentjes, slaapzakjes, kleertjes, ..., en vulde ik dat ook aan met gehaakte spulletjes. Nu de winter eindelijk in het land is, vond ik dat ook meteen een goed moment om voor onze Matteo een muts te haken. Hij kreeg eerder al een gehaakte sjaal, die ook perfect bij de sjaal van papa past en nu volgde er dus een muts. Via wolplein.nl vond ik een gratis patroontje voor een babymuts.
Eind augustus al (een mens moet zich goed voorbereiden) bestelde ik mijn benodigdheden: twee bolletjes Phildar Partner 6 (ik koos kleurnummer 152) en haaknaald nr. 5. Vrijdag begon ik eraan. Ik volgde letterlijk het patroon dat me een mutsje zou moeten opleveren voor een baby van 6 tot 12 maanden. Aangezien zoonlief pas 4 maand geworden is, zou dat dus nog ruim genoeg moeten zijn. Toen de muts af was, paste die jammer genoeg net niet. In plaats van deze weer helemaal uit te trekken, besloot ik de muts als kraamcadeautje te houden en begon aan een maatje groter. Ik experimenteerde even met het patroon van Wolplein en kwam uiteindelijk tot de volgende aanpassing (in het rood de toeren die ik zelf aanpaste op basis van het patroon van Wolplein):


page1image2080
Begin met een magische ring en haak hier 10 hst. in. Sluit met een hv.
1e toer: alle steken verdubbelen. (20 hst.)
2e toer: 2 hst. in de 1e steek, 1 hst. in de volgende steek, herh. (30 hst.)
3e toer: 2 hst. in de 1e steek, 1 hst. in de volgende 2 steken, herh. (40 hst.) 
4e toer: 2 hst. in de 1e steek, 1 hst. in de volgende 3 steken, herh. (50 hst.) 
5 toer: 2 hst. in de 1steek, 1 hst. in de volgende 4 steken, herh. (60 hst.) 
6e t/m 13e toer: 60 hst.
14e toer: 2 l., reliefstokje achter langs, reliefstokje voor langs, herh. Sluit met een hv. 
15e t/m 17e toer: 2 l., reliefstokje achter langs, reliefstokje voor langs, herh. Sluit met een hv.
18e toer: 60 v. 

Om de schattigheidsfactor te verhogen, besloot ik ook een pomponnetje te maken. Tegenwoordig kan je speciale 'pomponmakers' aanschaffen, maar in mijn kindertijd deden we dat zo:
Stap 1: teken twee cirkels met dezelfde diameter op karton en teken in elk van die cirkels een kleinere cirkel. 
Stap 2: leg beide cirkels karton op elkaar en knip een inkeping. Dit maakt het makkelijker om het garen rond je karton te wikkelen. 
Stap 3: knip een stuk draad van een goeie 30 cm en leg deze tussen beide kartonnetjes. Laat de uiteinden aan de inkeping hangen.
Stap 4: Start met het omwikkelen van het garen rond je kartonnetje (de inkeping maakt het je hier makkelijker). Blijf het garen rond je karton wikkelen tot je het zelf welletjes vindt. Weet wel dat je pomponnetje voller wordt naarmate je meer 'omwikkelingen' maakt. 
Stap 5: Neem een schaar met een scherpe punt en plaats deze tussen de twee kartonnetjes. Knip het garen door, maar zorg er voor dat je het garen met je duim goed vasthoudt in de middelste cirkel. Eens al het garen doorgeknipt is, kan je de beide uiteinden aan de inkeping goed strak aantrekken en maak je een knoop rond het garen. Trek de kartonnetjes voorzichtig langs beide kanten van het garen en klaar is je pomponnetje. Als je het pomponnetje graag nog ergens aan vastmaakt, kan je daar de twee lange uiteinden voor gebruiken. Knip deze dus niet af!

En hier het eindresultaat (links het originele mutsje en rechts mijn aangepaste versie). 




<a href="http://www.bloglovin.com/blog/14656413/?claim=edvzp2gmunt">Follow my blog with Bloglovin</a>



6 opmerkingen:

  1. Voor emma heb ik 1-2 jaar nodig, zou je tip hebben hoe het patroontje dan om te vormen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou kunnen proberen om na toer 5 nog 1 of 2 keer te meerderen (dus dan toer 6: 2 hst. in de eerste steek, 1 hst. in de volgende 5 steken en dan toer 7: 2 hst. in de eerste steek, 1 hst. in de volgende 6 steken. En daarna haak je gewoon volgens het patroon verder). Het kan zijn dat je enkel toer 5 nodig zal hebben, en dat het met toer 6 al te groot zal zijn. Het zal ervan afhangen hoe groot Emma haar hoofdje precies is ;) En zorg er best wel voor dat je ook garen gebruikt dat geschikt is voor haaknaald 5. Want als je een naald kleiner of groter neemt, zal de muts natuurlijk ook kleiner of groter uitvallen. Een andere truc om een grotere muts te maken, is met een dubbele draad haken. Hopelijk kan je hiermee verder en anders laat je gerust iets weten!

      Verwijderen