zondag 24 januari 2016

Zondag bakdag

Nuja, ik heb er niet elke zondag tijd voor en soms bak ik ook op een doordeweekse dag, maar eigenlijk zou ik er toch een traditie van moeten maken. Op zondag een nieuw bakreceptje proberen en dat dan in de namiddag met manlief gezellig verorberen met een lekker theetje of koffietje erbij.
Deze week belandde ik tijdens het zappen toevallig op een bakprogramma met een zekere Paul Hollywood. Ik had nog nooit van de man gehoord, maar in Engeland zou hij toch vrij bekend zijn.

Toen ik deze week bij zijn programma belandde, begon hij net aan een receptje voor een lading biscotti met een heerlijk dipsausje. Moeilijk zag het er niet uit en dus nam ik me voor om me er vandaag eens aan te wagen.
Hieronder vind je een vertaling van het originele recept, maar met eigen aanpassingen (zo gebruik ik bijvoorbeeld standaard minder suiker in een bakrecept):

Voor de basis (genoeg voor een 40-tal biscotti):

  • 250 gram bloem (ik gebruikte bakmeel)
  • een halve theelepel bakpoeder
  • 125 gram fijne suiker
  • 2 losgeklopte eitjes (tenzij je deeg te droog zou zijn, dan kan je eventueel nog een (half) ei toevoegen)
Meng alle ingrediënten met een keukenrobot of met je handen. Als het deeg te veel kleeft, kan je er altijd nog wat extra bloem aan toevoegen. 

Je kan biscotti in verschillende variaties maken: met noten, met chocolade, met citroen- of sinaasappelzeste, ...

Ik maakte eerst het basisdeeg en splitste dat daarna in twee om twee verschillende koekjes te maken. Aan de ene helft van het deeg voegde ik 200 gram gehakte hazelnoten en 125 gram gehakte dadels toe plus de zeste van 1 (onbehandelde) citroen (let op dat je enkel het gele deel van de citroen raspt, het witte deel smaakt te bitter). 
Voor de andere helft smeltte ik eerst 50 gram donkere chocolade (en liet deze tot kamertemperatuur afkoelen). Deze gesmolten chocolade voegde ik toe aan het deeg en daarna deed ik er nog wat extra bloem bij zodat het deeg zeker niet kleeft. Daar voegde ik dan nog 25 gram chocolade callets aan toe, 35 gram gehakte amandelen, wat vanille essence en de zeste van 1 appelsien. Deze variatie had trouwens ons beider voorkeur!

Verwarm je oven ondertussen voor op 140 graden. Rol het deeg op tot een soort worst en leg op een bakplaat (waar je eerst een bakpapiertje op gelegd hebt). Hou zeker wat ruimte tussen de twee deegworsten, want tijdens het bakken zetten deze nog wat uit. Bak de deegworsten een half uurtje op 140 graden. Haal het deeg uit de oven en laat een tiental minuutjes afkoelen. Daarna snij je de worsten in schijfjes van ongeveer 2 cm dik en leg je deze opnieuw op een bakplaat. Deze moeten in totaal nog een 20- à 25-tal minuutjes bakken, waarbij je ze in de helft van de baktijd eens omdraait.

Leg de koekjes daarna op een rooster om af te koelen en uit te harden. 
Eens de koekjes afgekoeld zijn, kan je zeker al eens proeven, maar ik maakte er (op aanraden van Mr. Hollywood) nog een dipsausje bij.

Benodigdheden:
  • 75 gram donkere chocolade (voor het gemak gebruik ik de callets van Callebaut)
  • 75 ml room 33% (de room die je anders gebruikt om slagroom van te maken)
  • 50 ml espresso
  • 50 gram marshmallows
Doe alle ingrediënten in een kookpannetje en laat op een zacht vuurtje smelten. 

Smakelijk!





1 opmerking:

  1. Nog een tip: de rest van de dipsaus kan je de volgende dag gebruiken om je warme melk wat te upgraden. Jammie!

    BeantwoordenVerwijderen