maandag 7 maart 2016

Healthy breakfast week 1

Zoals beloofd een klein verslagje van mijn eerste week met gezonde ontbijtjes. Elke dag een ander gezond ontbijt, dat was de uitdaging voor de maand maart. De eerste week zit er op en ik moet zeggen, tot nu toe loopt alles vrij vlotjes. Het is een kwestie van organisatie: ik had de week voordien een lijstje gemaakt van wat ik allemaal wou maken en had alle ingrediënten daarvoor in huis gehaald. De meeste ontbijtjes kan je makkelijk de dag zelf maken. Het limoenkokosbrood bak je wel best de dag voordien, zodat het 's ochtends wat sneller kan gaan en ook de crumble van bosbessen en havermout maak je best op voorhand. Deze kan je makkelijk weer wat opwarmen.

Wie mijn instagram account volgt, zal elke dag al een fotootje hebben zien voorbijkomen. Het ene ontbijt vond ik zelf al wat meer geslaagd dan het andere. Hieronder alvast een top drie:

  • Met stip op 1 stond het kokos-limoenbrood met limoenmascarpone uit het boek All-day breakfast van Denise Kortlever. Ik vind het boek in ieder geval een absolute aanrader om aan te schaffen, maar voor wie dat liever niet doet: het recept voor dit overheerlijke ontbijtje kan je ook hier vinden. Dé tip vind ik wel dat je de sneden kokosbrood best eerst even in de broodrooster opwarmt en dan pas serveert met de limoenmascarpone. Ik moet er wel bij vermelden dat dit recept ook wel meteen het meest ongezonde was deze week, maar goed, een mens mag al es zeuren en het was weekend, dusja... ;)
  • Nummer twee op mijn lijstje: de huisgemaakte granola (ook alweer uit datzelfde kookboek). Ik combineerde het met kokosmelk, een heerlijke combinatie vind ik zelf.
  • Nummer drie is een probeerseltje van mezelf: rijstwafels met gerookte zalm en schijfjes avocado. Eventueel nog een toefje zure room erbij, maar dat had ik niet in huis. Echt het proberen waard. 



En wat stond er verder nog op het menu?
  • een smoothie met banaan, een halve avocado, een handje amandelen en kokosmelk (of eventueel amandelmelk). Normaal heb ik het niet zo voor smoothies als ontbijt omdat ik dan meestal snel weer honger heb, maar deze vulde smoothie vulde best wel. Ik heb in ieder geval geen tussendoortjes genomen. 
  • een crumble van havermout en bosbessen met Griekse yoghurt (ook uit het boek All-day breakfast, maar minder mijn ding)
  • een kommetje met havermout en melk opgewarmd, een banaan in schijfjes en een eetlepel pindakaas. 
  • rijstwafels met cottage cheese, een draai van de pepermolen en wat schijfjes tomaat. 
Hopelijk kunnen jullie hiermee ook wat inspiratie opdoen. Ik vond het alvast fijn om es elke dag iets anders te proberen dan de dagelijkse boterhammen. 
En wat was het resultaat op de weegschaal? Voorlopig nog niet veel verandering, maar ik heb op zijn minst toch al gezonder gegeten dan ik gewoon ben, dus dat zal op termijn toch wel beter zijn voor mijn lichaam, denk ik dan. 

Wat nemen jullie zoal als ontbijt? Laat het me gerust weten. En als jullie nog een tip voor me hebben om deze maand uit te proberen, geef me dan ook zeker een seintje! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten