maandag 21 maart 2016

Healthy breakfast week 3

Jullie verwachten vandaag van mij uiteraard een verslagje van mijn 3de week met gezonde ontbijtjes. Jammer genoeg zat er deze week niet zo heel veel variatie in, en dat komt voornamelijk door het bezoek van meneer Griep deze week bij ons thuis.

Het begon dinsdagochtend nochtans veelbelovend met een onverwacht lekkere chiazaadpudding. Ik had dit al meerdere malen op internet voorbij zien komen, maar kon eigenlijk niet geloven dat zoiets echt lekker was. Maar goed: deze maand staat in het teken van experimenteren en dus wou ik ook hiervoor eens een poging wagen. Ik liet 1,5 eetlepel chiazaad een nachtje weken in 70 ml kokosmelk. En eerlijk... het was wel degelijk lekker. Nuja, de pudding zelf smaakt eigenlijk nergens specifiek naar, maar het gaat erom hoe je het combineert. Ikzelf had wat (diepvries)bosbesjes in een glas gedaan, daarbovenop wat chiazaadpudding en kokosrasp, enkele schijfjes banaan, opnieuw wat chiazaadpudding en kokosrasp en tot slot een kiwi in blokjes gesneden, afgewerkt - jawel - met wat kokosrasp. En dat smaakte me wonderwel.


Dinsdagnamiddag kwam dan het onverwachte bezoek, waardoor er t.e.m. vrijdag niet echt veel op het ontbijtmenu stond... geen energie weetjewel.

Zaterdag mocht ik dan genieten van een schijfje (of 2) vegan bananenbrood dat mijn mama me voor de gelegenheid gemaakt had. Het recept vind je hier. Sinds Sofie dit in haar keuken klaarmaakte, werd het bananenbrood hier al meermaals gemaakt. Manlief is er niet zo'n fan van, maar dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet erg. Des te meer heb ik voor mezelf ;) Het is trouwens een ideale manier om bananen die overrijp dreigen te worden, weg te werken. Je kan de cake eventueel ook in tweevoud bakken en er eentje invriezen, zodat je altijd een lekker ontbijtje of vieruurtje hebt.


Zondag hield ik het licht en maakte ik een smoothie op basis van kokosmelk, aardbeien en mango. De  kokosmelk bleek achteraf niet zo'n allerbeste keuze geweest te zijn. De smaak van het geheel bleek nogal flets te zijn - volgende keer toch maar weer gewoon halfvolle melk nemen.


En dan deze ochtend: Ik wist op voorhand dat ik weinig tijd zou hebben, dus maakte ik een portie ontbijtrepen. De aandachtige lezers onder jullie zullen al opgemerkt hebben dat ik vorige week ook al eens ontbijtrepen maakte, maar omdat die me niet echt ten volle gesmaakt hadden, dacht ik nog eens een poging te wagen en ik ging voor een heel ander recept: de kokos-maar-dan-zonder-de-choco-versie van deze repen en ik verving 60 gram van de havervlokken door gepofte quinoa. Maar eerlijk gezegd: ook deze repen konden me niet bekoren. Misschien had ik ook wel wat meer honing moeten gebruiken om effectief een mooie reep te krijgen, want die van mij vielen uit elkaar als je er nog maar naar keek. Vandaar dus de niet zo aantrekkelijke foto hieronder ;)


Maar goed, komende week gaan we er weer voor. Maar met mijn verjaardag én Pasen in het verschiet weet ik niet of ik er wel elke dag in zal slagen om het ontbijt gezond te houden. Nuja, dat lezen jullie volgende maandag dan wel weer :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten